İçindekiler
E-Ticaret Nedir?
Küreselleşen ekonomi ile birlikte; ticaret de evrim geçirmiştir. İnternetin yaygınlık kazanması ile gelişen dijital alış-veriş klasik ticaret anlayışını değiştirmiş ve ortaya e-ticaret kavramı çıkmıştır.
Amerika Birleşik Devletleri’nde pek çok perakende şirketi kapanmıştır. E-ticaret şirketi olan “Amazon”, Amerika’nın perakende devi olan “Walmart” şirketini üretim anlamında geçmiş ve böylelikle e-ticaret uygulamalarına olan ilgi artmıştır ( Credit Suisse,2017 ) .
E-Ticaret Avantajları Nelerdir?
E-ticaret uygulamalarının benimsenmesinde; insanlara sağladığı faydalar da etkili olmuştur.
Müşteri açısından avantajlar; elektronik ortamda sipariş, elektronik ödeme, esnek saatlerde istenilen yerden alış-veriş kolaylığı, tüm fiyatları karşılaştırma olanağı sağlamıştır.
Şirketler açısından avantajları; daha hızlı satış, web siteleri aracılığı ile daha fazla müşterilere ulaşma imkanı ile inbound marketing önem kazanmıştır. Diğer taraftan; müşterilerine çok daha kolay bir şekilde ulaşma imkanı elde etmişler ve web siteleri üzerinde oluşturulan anketler veya geri bildirim mekanizmaları ile kendilerini geliştirme ve müşteri memnuniyeti arttırma imkanı yakalamışlardır.
E-ticaret günümüzde pek çok sektörü de etkisi altına almıştır; elektronik, giyim gibi mal hizmetlerinin yanı sıra bir çok alanda çeşitli sektörlere de katkı sağlamıştır. Örnek olarak; dijital oyun, mobil uygulamalar, dizi, film sektörleri gelişme gösteren sektörler arasında gösterilebilir.
E-Ticaret Dezavantajları Nelerdir?
E-ticaret uygulamalarının avantajları olduğu gibi dezavantajları da vardır.
İnternete Erişim: E-ticaret hacminin yarısından fazlasını 25-36 yaş aralığındaki tüketicilerin yaptığı alışverişler oluşturmaktadır. X kuşağı hala internetsiz hayat sürerken bazı köylerde veya şehre uzak yerlerde yaşayan insanların internete erişiminin olmaması, internetin hala ucuz bir iletişim aracı olmaması meseleleri gösterilebilir.
Güven meselesi: Satıcıya veya ürüne olan güvensizlik gösterilebilir. Ürünü alırken onun dokusunu hissetmeden almak zorunda olmak da bazen e-ticaret uygulamalarının tercih edilmemesine sebep oluyor.
Taşıma maliyetleri: Kargo maliyetlerinin yüksek olması bunlara örnek verilebilir.
Altyapı sorunları: Black Friday gibi bir günde yoğunluktan dolayı N11’in çökmesi gündeme gelmişti (2019 ).
Siber saldırılara karşı önlem almada yetersizlikler: Garanti bankasına yapılan siber saldırı (2019) geçmiş zamanda yaşanan sorunlardan birkaçıdır.
E-Ticaret’te Nasıl Başarılı Olunur?
Teknolojinin uluslararası ticaretteki avantajlarını en üst düzeye çıkarmak için, daha geniş yayılma ve hızlı ve istikrarlı bir İnternet bağlantısına daha kolay erişim ile ilgili sorunlar çözülmeli, kullanıcıların gizliliği ve kişisel verilerinin güvenli kullanımı garanti edilmeli ve yeterli lojistik sistemleri inşa edilmelidir.
E-ticaret, bu yolla uluslararası ticaret akışlarına başarılı bir şekilde katılabilen az gelişmiş ülkeler için özellikle önemlidir. Bununla birlikte, bunu başarmak için altyapılarını iyileştirmeli, kesintisiz İnternet erişimi sağlamalı, nüfusu teknoloji alanında bilgi edinmeye teşvik etmeli ve elektronik işlemler yapmak için etkili prosedürler oluşturmalıdırlar.
Son olarak, bilgi ve iletişim teknolojilerinin daha da geliştirilmesi ve genişletilmesi, önümüzdeki dönemde uluslararası ticareti önemli ölçüde etkileyecektir. Küresel ortamda ticareti daha fazla kolaylaştıracak olan veri toplama, veri işleme ve iletişim maliyetlerinde daha fazla bir düşüş beklemekle kalmıyor, aynı zamanda ticaret sürecinde ve yapısında daha fazla değişikliğin olması kaçınılmaz gibi görünüyor.
E-Ticaret Danışmanlığı İle E-ticaret Siteni Kolayca Kur!
Türkiye’de E-Ticaret Nasıldır?
Ticaret Bakanlığı verilerine göre; Türkiye’de E-ticaret hacmi 2022 yılına oranla %115,15 artarak 2023 yılında 1,85 trilyon Türk lirasına ulaşmıştır.
2024 yılında e-ticaret hacminin 3,4 trilyon TL civarında olduğu öngörülmektedir.
Aşağıdaki tabloda ticaret bakanlığı tarafından 2023 yılı için hesaplanan veriler doğrultusunda; İlk üç sırada Havayolları, Beyaz eşya ve küçük ev aletleri, Elektronik sektörleri yer almaktadır.
Sektörel E-ticaret Sepet Ortalamaları
2023 Yılında E-ticaret Harcamaları Ne Kadar?
Ticaret Bakanlığı verilerine göre; hacimsel olarak sektörler karşılaştırıldığında ilk sırada; beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörü yer alırken, ikinci sırada elektronik sektörü ve üçüncü sırada giyim ayakkabı ve aksesuar sektörleri takip etmektedir.
- Beyaz Eşya ve Küçük Ev Aletleri Sektörü: 2023 yılında sepet ortalaması 2.390 TL olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 233 milyar TL hacme sahiptir ve ilk sırada yer almaktadır.
- Elektronik Sektörü: 2023 yılında e-ticaret pazar yerlerinde elektronik sektöründe yapılan harcamaların sepet ortalaması 1.718 TL olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 135 milyar TL hacme sahiptir ve ikinci sırada yer almaktadır.
- Giyim Ayakkabı ve Aksesuar Sektörü: 2023 yılında e – ticaret pazar yerlerinde harcamaların sepet ortalaması 381 TL olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 127,26 milyar TL hacme sahiptir.
- Havayolları Sektörü: 2023 yılında havayolları sektöründe yapılan harcamaların sepet ortalaması 2.456 TL olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 102,4 milyar TL hacme sahiptir.
- Gıda ve Süpermarket Sektörü: 2023 yılında e-ticaret pazar yerlerinde gıda ve süpermarket sektöründe sepet ortalaması 97 TL olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında 75,09 milyar TL hacme sahiptir.
E-Ticarette Öne Çıkan Ürünler Nelerdir?
- Elektronik Sektörü: Cep Telefonları, Dizüstü bilgiyarlar, Televizyonlar, Ağ sistemleri ve Masaüstü bilgisayarlar.
- Beyaz eşya ve küçük el aletleri sektörü: Airfryer ve Fritözler, Klimalar, Muftak ve yemek aletleri, Çamaşır makineleri, Buzdolabı öne çıkmaktadır.
- Giyim Ayakkabı ve Aksesuar: Ayakkabılar, Gömlekler, Montlar ve ceketler, Pantolonlar, Elbiseler
- Gıda ve Süpermarket: Meyve ve sebzeler, Et, Deniz ürünleri, Yumurtalar, Çaylar, Kahve
Hızlı Ticaret (Q-Commerce) Nedir?
E-ticaret’in daha fazla gelişmiş halidir. Yani adı üzerinde daha hızlı olanına Hızlı Ticaret (Q Commerce) denilmektedir. E-ticaret’ten farkı ise; teslimat sürelerinin 1 saat veya daha kısa zamanda gerçekleştirilmesidir.
Türkiye’de Hızlı Ticaret’in Hacmi Ne Kadardır?
Hızlı ticaret hacmi Türkiye’de 2019 yılında 2,15 milyar TL iken 2021 yılında hızlı ticaret hacmi 26,73 milyar TL’ye yükselmiştir. 2023 yılında ise; 2022 yılına kıyasla 123,08 milyar TL 2 kat oranında artış göstermiştir. 2022 ve 2023 yılları arasında %99 oranında bir büyüme gerçekleşmiştir.
Hızlı ticaretin sektörel dağılımına bakıldığında ise; en büyük pay %58 ile yemek siparişleri yer almaktadır.
E-Ticaret sitenizin kurulumu veya ihracat satışlarınızı arttırmak için Lunaboost asistanı yanınızda.