Yapay Zeka İş Dünyasında Nasıl Etkiler Yaratıyor?

Özet:

Son zamanlarda sıkça duyduğumuz bir kelime: yapay zeka. ‘’Dünyayı ele geçirecek, işimizi elimizden alacak’’ diyenler de var; ‘’hayatımızı kolaylaştırıp yükümüzü alacak’’ diyenler de…

Peki sence hangisi? Yapay zeka deyince aklına ütopik manzaralar mı yoksa korkutucu distopik görüntüler mi geliyor?

Buna karar vermeden önce isterseniz;

  • Yapay zeka nedir?
  • Hayatımıza ne gibi etkileri var
  • İşlerimizde ne gibi değişikliklere yol açtı, bir bakalım.

Hazırsan şöyle bi’ yapay zeka dünyasına dalalım!

Yapay Zeka(AI) Nedir?

Yapay zeka (Artificial Intelligence – AI), insan benzeri düşünme, öğrenme ve problem çözme yeteneklerini simüle etmek için tasarlanmış bilgisayar sistemleri veya programlar anlamına gelir. AI; makinelerin insan zekasına benzer şekilde davranmasını, kararlar almasını ve görevleri gerçekleştirmesini sağlayan bir sistem aslında.

Günlük Hayatta Yapay Zeka

Farketmesek de günlük hayatımızın aslında birçok yerinde yapay zeka ile etkileşim halindeyiz.

  • Telefonlarımızda bulunan; Siri, Alexa gibi sanal asistanlar,
  • Bankacılık uygulamalarında kullandığımız bot sistemleri,
  • Araçlarımızda kullanılan sistemlerde, Spotify, Netflix gibi yeni medya uygulamlarında da öneri almak için

ve daha birçok platformda yapay zekayı kullanıyoruz.

İş Hayatı ve Yapay Zeka

Hayatımızın her alanında yapay zekayı kullanıyoruz dedik. Tabi ki de iş dünyasında da… Peki iş dünyasına yapay zekanın nasıl etkileri oldu, avantajları ve dezavantajları neler oldu? Hadi beraber inceleyelim!

Yapay zeka avantajlar

Yapay Zekanın Avantajları

1. Verimlilik ve Hız Artışı

Yapay zeka, monoton ve tekrar eden görevleri şaşırtıcı bir hızla tamamlayabiliyor. Muhasebe raporları hazırlamaktan müşteri hizmetlerine kadar çoğu alanda yaptığımız hataları minimize ederek zamandan büyük tasarruf sağlıyor. Örneğin, bir chatbot saniyeler içinde binlerce müşteriye yanıt verebiliyor. Haliyle bazı basit işlerin yapay zeka tarafından yapılması zamanımızı ve enerjimizi daha verimli kullanmamıza olanak sağlıyor.

2. Kapsamlı Veri Analizleri

Şirketler için veriler altın değerinde. Yapay zeka, bu verileri analiz ederek anlamlı bilgiler çıkarıyor. Trendleri öngörmek, pazarı daha iyi anlamak ve müşteri iletişimlerinde etkili çözümlere ulaşmak için yapay zeka, şirketlere harika avantajlar sağlayabiliyor.

3. Küçük Ekiplere Büyük Güç

Yapay zeka, küçük işletmelerin büyük şirketlerle rekabet etmesini sağlayarak iş dünyasında fırsat eşitliği yaratıyor. Örneğin, mikro düzeyde bir online mağaza, yapay zeka tabanlı öneri sistemleri kullanarak müşterilerine kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri sunabiliyor. Bu, genelde büyük şirketlerin milyon dolarlık pazarlama bütçeleriyle gerçekleştirebildiği bir strateji olmasına rağmen, yapay zeka sayesinde düşük maliyetlerle de mümkün hale gelebiliyor. Ayrıca, sosyal medya analiz araçlarıyla hedef kitle belirleme ve reklam kampanyaları oluşturma süreçleri de kolaylaşıyor. Bir giyim butiği, yapay zeka yardımıyla hangi ürünlerin popüler olduğunu tespit edip stok yönetimini optimize edebilir ya da rakip analizi yaparak pazardaki yerini güçlendirebilir. Kısacası, yapay zeka küçük 1’i 3 yapıyor ve küçük ekiplerin büyük işler başarmasına olanak sağlıyor.

4. Yeni Kariyer Fırsatları

Yapay zekanın iş dünyasında yarattığı bir diğer büyük avantaj, yeni kariyer fırsatlarını ortaya çıkarmasıdır.

  • Yapay zeka uzmanlığı,
  • Yapay zeka mühendisliği,
  • Veri bilimciliği,
  • Makine öğrenimi mühendisliği ve
  • Yapay zeka etik danışmanlığı

gibi roller, ülkemizde yavaş yavaş işlese de global anlamda iş dünyasında hızla yükseliyor. Şirketler, bu alanlarda uzmanlaşmış kişilere olan talebi arttırıyor, bu da bireyler için yeni ve kazançlı kariyer yolları yaratıyor.

Yapay zeka dezavantajlar

Yapay Zekanın Dezavantajları

1. İşsizlik ve Mesleklerin Dönüşü

Herkesin korktuğu konu, işsizlik. Yapay zekanın en çok tartışılan tarafı, otomasyonun iş gücü üzerindeki etkisi. Özellikle tekrar eden görevlere dayalı mesleklerde, çalışanlar yerlerini algoritmalara bırakıyor. İşsizlik oranlarını arttırma potansiyeliyle oluşan korku, ne yazık ki yapay zekaya karşı önyargıyı da beraberinde getiriyor.

2. Etik Sorunlar ve Gizlilik

Dijital dünyada veriler oradan oraya gidiyor. Kimileri alıyor, söylenenlere göre kimileri de bu verileri satıyor. Veri güvenliğinin bu kadar konuşulduğu dijital çağdan yapay zeka da elbette nasibini alıyor. Yapay zeka hakkımızda birçok şey biliyor olabilir. Sorduğun ufak tefek, belki senin için önemsiz olan o sorular yapay zeka için çok önemli olabiliyor. Her detayı hafızasında tutuyor, ilişkilendirip anlamlandırıyor. Böyle büyük ve güçlü bir hafızaya şirketin önemli bilgilerini sır olarak vermek kafalarda soru işareti bırakabiliyor.

3. İnsan Yaratıcılığını Bastırma Riski

Yapay zeka, özellikle yaratıcı süreçlerde verimliliği artırabilir. Ancak aynı zamanda insan yaratıcılığını ve verimini de azaltabilir. Yapay zeka tarafından üretilen metinler, görseller veya müzikler; genellikle hızlı ve etkileyici sonuçlar sunar. Buna rağmen; bu süreçte insana özgü yenilikçi ve duygusal dokunuşlarından uzak olacak ve zamanla ortaya çıkan sonuçların niteliklerini kaybetmesine yol açacaktır.

İş dünyasında, tamamen yapay zekaya güvenmek, yaratıcı iş gücünün değerini düşürebilir ve zihinleri tembelleştirerek bireylerin özgün düşünme yetisini kısıtlayabilir.

4. Hatalı veya Yanlı Karar Verme

Yapay zekanın karar verme süreçlerinde tarafsız olması beklenir ancak algoritmalar, kullanılan verilerdeki önyargılar ve alışılmış davranışlar nedeniyle hatalı ya da yanlı sonuçlar verebilir. Örneğin; işe alım süreçlerinde kullanılan bir AI (yapay zeka) sistemi, geçmiş verilerdeki önyargılar nedeniyle belirli bir demografik grubu haksız yere tercih edebilir ya da dışlayabilir. Bu tür hatalar, şirketlerin hem etik sorunlarla karşılaşmasına hem de itibar kaybı yaşamasına neden olabilir.

5. Bağımlılık ve Esneklik Kaybı

Şirketler; AI çözümlerine aşırı bağımlı hale geldiklerinde, esnekliklerini kaybedebilirler. Mesela bir müşteri hizmetleri departmanının tamamen chatbotlara devredilmesi durumunda; beklenmeyen bir sistem arızası oluşabilir. Karmaşık müşteri talepleri karşısında şirketin hızlı ve etkili çözüm üretme kabiliyeti düşebilir. Bu, müşteri tarafından olumsuz algılanıp memnuniyetini azaltabilir ve işletmelerin hedef kitleyle kopuk ve robotik bir iletişim kurmasına yol açabilir.

 

Yaratıcı içerikler nasıl oluşturulur?

İlgili Gönderiler